Finanțator : Mecanismul financiar SEE 2009-2014, Programul RO10 „Copii şi tineri aflaţi în situaţii de risc şi iniţiative locale şi regionale pentru reducerea inegalităţilor naţionale şi pentru promovarea incluziunii sociale”
Parteneri: Asociația CERESS Alba, Asociația ”Sprijiniți copiii”, Comuna Pianu
Școli țintă asociate:
2.Scop: Schimbarea atitudinii față de rolul și importanța educației în prevenirea excluziunii sociale a copiilor din județul Alba.
3.Obiective specifice:
Perioada de sustenabilitate: 3 ianuarie 2017 – 31 decembrie 2021
voluntari instruiti pentru incluziune scolară și socială:
Activitate | Subactivitate | Descriere | Nr. beneficiari direcți și indirecți | Salariați și voluntari implicați | Rezultate obținute | ||
Publicitate si vizibilitatea proiectului | Elaborare, editare și distribuire materiale promoționale | A fost elaborat Manualul animatorului socio-educativ, lucrare care sprijină desfășurarea activității specialiștilor în educație. Manualul cuprinde 117 fișe descriptive care conțin jocuri pe diverse categorii de vărstă grupate pe 8 tipuri de animație socio educativă. | 300 directi
peste 3000 indirecți |
95(13 salariați, 73 voluntari) | 1 Manualul animatorului socio-educativ tipărit și distribuit a susținut promovarea de metode și tehnici de animație specifice incluziunii sociale
300 manuale editate, tipărite și distribuite cadrelor didactice colaboratoare |
||
Rețea de asistență socială școlară | Identificarea și soluționarea cauzelor sociale care generează inadaptabilitate școlară. | În cadrul acestei subactivități au fost identificați beneficiari din cele 10 școli țintă ale proiectului. Pentru fiecare beneficiar s-a întocmit dosarul/portofoliul individual.
|
527 | 130 (10 salariați, 120 de voluntari) | 527 cazuri sociale anchetate în vederea cuprinderii acestora în activitățile rețelei
527 de copii au îndeplinit condițiile de eligibilitate, au beneficiat de activitățile rețelei și au contribuit la atingerea indicatorilor |
||
Activarea rețelei. | Rețeaua de asistență socială școlară a funcționat în toate 10 școli țintă pe toată durata de implementare a proiectului sub forma unei ”caravane” în care specialiștii/voluntarii proiectului au furnizat servicii care au acoperit nevoile beneficiarilor identificați. Lunar s-au furnizat servicii de către specialiștii şi voluntarii proiectului conform procedurii de lucru a rețelei. Fiecare beneficiar primind minim 2 servicii lunar, în funcție de nevoile identificate. | 527 | 1 bază de date cu copiii identificați în situații de risc a fost întocmită și actualizată periodic în vederea administrării de informații relevante despre grupul țintă principal
1665 fișe de furnizare de servicii sunt completate cu serviciile primite de fiecare beneficiar în funcție de nevoile identificate
|
||||
Caravana de animație socio- educativă pentru copiii in situații de risc.
|
Caravana de animație socio-educativă s-a desfășurat în toate cele 10 școli țintă ale proiectului conform planului activităților prin implicarea salariaților și voluntarilor.
Activitățile din Caravana de animație au fost desfășurate pentru grupuri de copii cu probleme similare de inadaptabilitate școlară, conform procedurii de lucru. |
1500 beneficiari direcți și indirecți | 130 (10 salariați, 120 de voluntari) | 527 de copii au beneficiat de activităţile de animaţie socio-educativă, demers integrat de cunoaștere și valorificare a potențialului individual și colectiv
|
|||
Campania de conștientizare a rolului si importantei educației | Sesiuni de informare privind drepturile și obligațiile copiilor conform legislației | S-au organizat sesiuni informative în cadrul cărora echipa de proiect a prezentat materialele de informare în format power point în cadrul școlilor asociate. Totodată, au avut loc discuții de grup pe temele abordate în materiale informative prezentate | 527 copii și 110 părinți | 130 (10 salariați, 120 de voluntari) | 527 de copii au fost informați privind drepturile și obligațiile copiilor conform legislației
39 de sesiuni de informare organizate și desfășurate conform Planului de desfășuare |
||
Elaborarea și distribuirea de materiale informative referitoare la educație
|
S-a elaborat un set materiale informative pe tema educației care au fost diseminate în cadrul sesiunilor informative susţinute de către animatorii socio-educativi și voluntari în cadrul școlilor asociate.
|
527 copii și 110 părinți | 130 (10 salariați, 120 de voluntari) | 1 material informativ pe baza legislației drepturilor copilului elaborat și prezentat în școlile țintă a contribuit la creșterea gradului de informare al grupurilor țintă cu privire la drepturile și obligațiilor copiilor
1 material informativ privind importanța educației elaborat și valorificat în creșterea gradului de responsabilizare al părinților privind drepturile și obligațiile copiilor |
|||
Colocviile părinților – acțiune de întărire a comunicării dintre familie, școală şi comunitate
|
Colocviile părinţilor s-au desfășurat în cele 10 şcoli asociate În baza unui Regulamentul de organizare și desfășurare, astfel încât această acțiune să întărească comunicarea dintre familie, școală și comunitate.
Experții proiectului au pregătit situații statistice și materiale informative/ fiecare școală țintă, dar și pe total proiect referitoare la evoluția școlară, cât și la cea socială și comportamentală. Totodată, s-a trimis către școli materialul ”Contribuția serviciilor și acțiunilor proiectului la îmbunătățirea comportamentului beneficiarilor”, material promovat de către acestea prin acțiuni diferite (avizier, pagina web, reviste școlare etc.) |
110 | 10 salariați și 30 voluntari | 1 material informativ cu 10 secțiuni diferențiate pe școlile țintă reflectă mutațiile survenite și situația educațională și comportamentală a beneficiarilor
110 părinți informați cu privire la evoluția școlară, socială și comportamentală a copiilor |
|||
Serata lunii – acțiune de asigurare a unui cadru organizat de manifestare şi satisfacere a nevoii de stimă şi apreciere a copiilor în situații de risc | Serata lunii s-a desfășurat în baza unui Regulament de organizare și desfășurare. Au avut loc două serate, respectiv ”Serata primăverii” şi ”Serata prieteniei”, la care au participat beneficiari ai proiectului din cadrul școlilor, oficialități, colaboratori, voluntari și salariați ai proiectului, precum și reprezentanți ai partenerilor | 123 | 13 salariați
20 de voluntari |
1 program/ Serată a susținut pregătirea și desfășurarea evenimentului
1 invitație/Serată elaborată și transmisă potențialilor participanți a contribuit la motivarea participării la eveniment
123 beneficiari, colaboratori și voluntari au participat la cele 2 serate, aspect relevant pentru atingerea rezultatelor și indicatorilor asumați |
|||
Povești de succes – întâlniri cu foștii beneficiari de servicii sociale | În cadrul subactivităţii, foști beneficiari de servicii sociale, le-au relatat actualilor beneficiari ai proiectului momente din viața lor şi mutațiile generate de serviciile sociale primite. | 75 | 12 salariați,
10 voluntari |
75 beneficiari au participat la activitatea Povești de succes, prilej de cunoaștere a aportului serviciilor în integrare socială a foștilor beneficiari | |||
Acțiuni de evaluare
|
Au avut loc acțiuni de evaluare din punct de vedere calitativ și cantitativ. Rezultatele au fost cuprinse în rapoarte de evaluare, iar concluziile au fost valorificate în pregătirea altor evenimente/acțiuni care s-au desfășurat.. | 527 | 10 salariați, 30 de voluntari | 1 raport evaluare acțiuni/ campanie reflectă aportul adus la creșterea gradului de informare și implicare al părinților | |||
Tabără de instruire pentru voluntarii de incluziune socială | Implicarea voluntarilor în activitățile proiectului
|
Fiecare voluntar participant la tabăra de instruire a semnat un Contract de voluntariat şi o Fişă de rol prin care si-au asumat atribuţiile şi responsabilităţile revenit în cadrul proiectului. Voluntarii au participat și s-au implicat în furnizarea serviciilor de animaţie socio-educativă din cadrul proiectului. | 20 | 4 salariați | 20 portofolii reflectă gradul de implicare și evoluția fiecărui voluntar
1 tabel nominal cu repartizarea voluntarilor pe școlile țintă valorificat ca și document relevant în procesul de implementare
|
||
Tabără de incluziune socială pentru copii „10 zile fără griji” | Selectarea beneficiarilor de tabără
|
A fost elaborată și transmisă școlilor țintă o scrisoare de ofertare a taberei în vederea promovării în rândul cazurilor sociale cuprinse în proiect. De asemenea, au fost stabilite criteriile de selectare conform proiectului, insistându-se în mod deosebit pe acoperirea nevoilor identificate beneficiarilor în etapa de anchetare.
|
142 | 10 salariați, 50 de voluntari | 1 scrisoare elaborată și transmisă școlilor țintă în vederea promovării taberei de incluziune socială
1 listă cu criteriile de selectare a participanților la tabără elaborată și valorificată în procesul de stabilire a beneficiarilor de tabără 1 proces de relaționare cu părinții susține informarea unitară în legătură cu modificarea perioadelor de desfășurare a seriilor de tabără |
||
Organizarea şi desfășurarea taberelor
|
Au fost desfășurate în Centrul educativ „Casa din munte” Strungari 5 serii de tabără pentru 142 de beneficiari. Desfășurarea taberelor s-a realizat pe baza unui regulament de organizare și desfășurare a taberelor. Pentru fiecare serie de tabără a fost stabilit un program, pe baza acestuia s-au desfăşurat activităţi susţinute de salariaţii, voluntarii instruiţi şi cadrele didactice voluntare din cadrul proiectului. Activităţile au fost diverse, drumeţii, vizite la mănăstiri, activităţi lucrative, concursuri, competiţii sportive şi alte acţiuni care au contribuit la incluziunea socială a beneficiarilor proiectului.
|
142 | 14 salariați,
30 voluntari |
5 serii de tabără organizate pentru 142 de copii proveniți din cele 10 școli țintă ale proiectului
1 program de tabără elaborat a asigurat cadru organizat pentru desfășurarea activităților zilnice 1 jurnal de tabără / serie reflectă implicarea copiilor în desfășurarea activităților
1 set materiale informative organizate în vederea diseminării rezultatelor taberei: fotografii, impresii, apariții media etc. |
|||
Evaluarea impactului taberei asupra gradului de dezvoltare și incluziune socială a copiilor | Au elaborat instrumente ce vizează identificarea așteptărilor participanților la tabere precum și evaluarea impactului produs asupra gradului de dezvoltare a incluziunii sociale a copiilor. Instrumentele de evaluare s-au realizat diferențiat pe grupe de vârstă, 8-9 ani și 10-14 ani. Instrumentul de identificare așteptări a fost aplicat participanților la începutul fiecărei serii de tabără. Informațiile au fost centralizate în Anexa 1. Centralizator fişe de identificare așteptări și prelucrate în vederea realizări raportului de identificare așteptări pentru cele 5 serii de tabără.
Instrumentele de evaluare a contribuției adusă de tabără la dezvoltarea incluziunii sociale a copiilor au fost aplicate la finalul fiecărei serii de tabere. Informațiile au fost centralizate Anexa 1. Centralizator fişe de evaluare a impactului taberei și prelucrate în vederea realizări raportului de evaluare a taberelor asupra gradului de dezvoltare și incluziunea socială a lor. |
142 | 6 salariați și 30 de voluntari | Fișă de evaluare a impactului taberei pentru grupa de vârstă 8-9 ani
Fișă de evaluare impactului a taberei pentru grupa de vârstă 10-15 ani 142 de copii implicați în procesul de evaluare a contribuției aduse de tabără la dezvoltarea incluziunii sociale Centralizator fişe de evaluare a impactului taberei elaborat și completat 1 Raport de evaluarea impactului produs de tabără valorificat în justificarea rolului și importanței scoaterii din mediul precar al beneficiilor
|
|||
Furnizarea de servicii integrate in cadrul Complexului Strungari | Asistarea diferențiată a copiilor in cadrul complexului | Asistarea și acoperirea nevoilor fiecărui beneficiar s-a realizat pe baza Planului de intervenție. In cadrul Centrului Educativ ”Casa din munte ” și Centrul de zi a fost furnizată o gama de servicii care a cuprins: supraveghere și îngrijire socială; sprijin diferențiat în efectuarea temelor; găzduire cu caracter săptămânal; acoperirea nevoilor de hrană; consiliere socială; reprezentare de interese; asistență diferențiată pentru recuperare școlară a copiilor cu deficit de învățare; socializare şi petrecere a timpului liber; reintegrare socială. Furnizarea serviciilor s-a făcut diferențiat, în funcție de nevoile identificate, potențialul fiecărui copil și tipul unității de asistență socială, respectiv centru de zi sau centru educativ
|
71 | 10 salariați
3 voluntari |
71 beneficiari au fost asistați diferențiat prin oferirea de servicii integrate, demers care a contribuit la incluziunea lor socială și școlară
71 beneficiari au primit serviciul de informare și consiliere socială, intervenții care au contribuit la mai buna lor cunoaștere și dezvoltare 30 beneficiari au primit serviciul de reprezentare de interese, intervenție care a facilitat obținerea de drepturi și beneficii sociale și medicale 40 de beneficiari incluși în programul cu cazare săptămânală a contribuit la reducerea riscului de abandon școlar
62 copii cu deficit educațional observați participativ și evaluați pentru identificarea potențialului individual și a problemelor existente în procesul de învățare, intervenție relevantă pentru proiectarea serviciilor de consiliere /asistentă psihopedagogică 62 de copiii asistați psihopedagogic prin servicii individualizate au obținut progres comportamental și sau / școlar 100 % dintre beneficiarii din clasele a –VII- a și a VIII- a au primit servicii specializate în vederea orientării școlar și profesionale |
||
Evaluarea impactului produs de serviciile furnizate asupra progresului educațional și social al copilului.
|
S-a elaborat și aplicat un instrument de evaluare a impactului produs de serviciile furnizate asupra progresului educațional și social al copiilor din cadrul complexului. Au fost incluse în procesul de evaluare a impactului date despre următoarele servicii: sociale (informare socială; consiliere socială; reprezentare de interese; integrare comunitară); activități de dezvoltare a atitudinii pozitive și activități de dezvoltare a deprinderilor de viață independentă, precum și psihopedagogice (asistență pedagogică și educațională; orientare școlară și profesională).
|
71 | 10 salariați și 30 de voluntari | 71 beneficiari din cadrul complexului au primit servicii de informare si consiliere sociala s-au înregistrat mutații semnificative la aspectul personal (77%) si 50% in legătura cu cunoașterea drepturilor
62 beneficiari au primit servicii de consiliere psihopedagogică și datorită asistenței de specialitate s-a reușit: · 100% mai bună cunoaștere a potențialului individual si schimbarea atitudinii față de ceilalți. · 40 % evoluție școlară · 50% reducerea mediocrității educaționale la materiile de bază · 56 % reducerea absenteismului; 8 beneficiari au primit servicii de orientare școlară și profesională și 100% cei din clasa a VIII-a (4) își continuă studiile. 94% din copii care beneficiat de servicii au înregistrat progrese la unul sau mai multe domenii în care aveau nevoi/lipsuri sau disfuncționalități. |
|||
Sesiuni de diseminare a rezultatelor proiectului | Planificarea și organizarea sesiunii;
|
A fost elaborat Planul de desfășurare a sesiunilor, din care prima pentru anul 1 de impelementare și cea de a doua la sfârșitul proiectului. S-a stabilit agenda, lista invitaților, detalii despre materiale de informare și promovare a modelului de acțiune integrată în proiect etc. Beneficiarii proiectului au pregătit o expoziție cu produse realizate de ei | 10 salariați | 2 Planuri de desfășurare au asigurat cadru uitar de acțiune pentru promovarea rezultatelor intermediare și finale ale proiectului
2 Agende ale sesiunilor au asigurat informații de interes pentru cei invitați Invitații la sesiuni au contributi la asigurarea participnaților Materiale de prezentare au contribuit la diseminarea rezultatelor 1 Listă cu produsele pregătite de către copii s-au valorificat ca și documente relevante ale implicării lor în desfășurarea proiectului |
|||
Desfășurarea sesiunii de diseminare a rezultatelor proiectului
|
Experții proiectului au asigurat un cadru organizat pentru diseminarea rezultatelor obținute în perioada de implementare.
Menționăm că au fost organizate 2 sesiuni de diseminare a rezultatelor proiectului astfel:
Au fost pregătite materiale de prezentare a modelului de incluziune socială practicat în proiect, iar membrii echipei de implementare au prezentat evoluția copiilor și contribuția proiectului la creșterea gradului de coeziune socială.
|
85 | 10 salariați | 85 participanți și-au dezvoltat nivelul de informare în legătură cu modelul de incluziune socială prin servicii integrate
2 tabele cu participanții la sesiuni |
9. Indicatori:
Indicator | Planificat | Realizat | Procent de realizare % |
Nr. de copii beneficiari direcţi ai proiectului | 490 | 527 | 107,5 |
– din care, nr. de copii romi | 60 | 114 | 190 |
– din care, nr. de fete | 40 | 67 | 167,5 |
Nr. de facilităţi adecvate (clădiri, birouri etc.) create | 3 | 3 | 100 |
Nr. de măsuri care se adresează nevoilor grupurilor vulnerabile de copii | 4 | 4 | 100 |
Nr. de părinţi/ tutori ai unor copii care beneficiază de servicii specifice | 100 | 110 | 110 |
Nr. de specialişti/ angajaţi ce prestează servicii copiilor | 60 | 60 | 100 |
10. Lecții invățate: